سوالات تستی دین وزندگی1

خودرا بیازمایید چهارگزینه ای درس[1]

1- هدف اصلی نزول قرآن چیست؟

1) اثبات نبوت                           2) هدایت انسان                               3) معجزه ای برای پیامبر              4) اثبات معاد

2- امام صادق (ع) درباره ی چه کسانی فرمود: قرآن در قیامت حافظ و نگهبان او خواهد بود.

1) جوان مؤمنی که قرآن بخواند                                               2) جوان مؤمنی که در جهاد پیروز شود

3) فرزند مؤمنی که به پدر و مادر نیکی کند                              4) مؤمنی که در فهم قرآن تدبّر کند

3- برتری کلام بر دیگر سخنان مانند برتری .............................

1) معلم بر دانش آموزان است   2) نویسنده بر کتاب است   3) خالق بر مخلوق است          4) گوینده بر شنونده است

4- تدبر در آیات قرآن ارتباط میان .................... و ...................... را تقویت می کند.

1) علم –  عمل                            2) فکر – عقل                                3) علم –  انتخاب              4) عقل -  قلب

5- با توجه  به آیه ی 15 سوره ی مبارکه مائده « قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ »هدف اصلی نزول قرآن کدام است؟

1) عمل به دستورات                     2) هدایت انسان ها                          3) تدبّر در آیات                          4) معرفی پیامبر اسلام (ص)

6- قرآن کریم از کدام مورد به « تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ » تعبیر می کند؟

1) قرآن                                         2) پیامبر اسلام (ص)                       3) تعقل                                      4) اهل بیت (ع)

7-  مطابق کدام آیه ، معلم اصلی قرآن کریم ، پیامبر اسلام (ص) است؟

1) وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ                                         2) هَذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ       

    3) وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ                          4) کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ

8-کدام مورد مصداق « وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ » است؟

1) پیامبران                                      2) قرآن                                          3)ادعیه                                      4) فقیهان

9- اینکه قرآن کریم روشن کننده ی هر چیزی است از کدام آیه فهمیده می شود؟

1) نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ    2) هُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ         3) هُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى   4) تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ  

10- کدام مفهوم از آیه ی شریفه ی « هَذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ » مستفاد نمی گردد؟

1) قرآن محدودیت تاریخی ندارد                                          2) قرآن محدودیت جغرافیایی ندارد

3) قرآن روشن کننده ی هر چیزی است                                 4) شرط بهره مندی از قرآن داشتن تقوا است

11- پیام آیه ی شریفه ی « وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَکُم بِهِ وَمَن بَلَغَ » با کدام عبارت متناسب است؟

1) تعلیم و تبیین قرآن کریم به عهده ی پیامبر اسلام (ص) است            2) قرآن کتاب هدایت برای همه ی زمان ها و مکان هاست.

3)شرط بهره مندی از قرآن کریم تدبیر و اندیشیدن در قرآن است          4) از اثرات هدایت قرآن کریم شفای قلب ها است

12- مطابق آیه ی شریفه ی « کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِّنکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ » خداوند وظیفه ی پیامبراسلام (ص) را چه چیز فرمودند؟

1) تعلیم و تبیین قرآن کریم                     2) دریافت و ابلاغ وحی

3) تزکیه و تهذیب نفس                          4)آموزش کتاب و حکمت

13- کدام یک از تعابیر زیر درباره ی قرآن کریم به کار نرفته است؟

14- « تبیان » که یکی از صفات قرآن کریم است به کدام معنی است؟

1) بشارت دهنده                                    2) بیم دهنده                            3) روشن کنده                      4) آرامش دهنده

15- .................. ابزاری است که خداوند به ما عنایت کرده که با ................ و ............. به حقایق و پیام های قرآن دست یابیم.

1) قلب –  تفکر –  تفقه                       2) عقل –  تفکر –  تفقه             3) قلب –  تجربه – آزمایش          4) عقل –  تجربه - آزمایش

16- مطابق آیه ی 151 سوره ی بقره سه وظیفه ی پیامبر(ص) کدامند؟

1)تربیت –  تعلیم –  تدبیر                                           2) تلاوت آیات الهی –  تزکیه –  تعلیم        

   3) تدبیر –  زمامداری –  تلاوت آیات الهی                  4) تربیت –  تلاوت آیات الهی – زمامداری

خودرا بیازمایید چهارگزینه ای درس[2]

1-آیه ی شریفه ی « وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ » چه مقامی را برای حضرت ابراهیم(ع) اثبات می کند؟

1) امامت                              2)پارسایی                            3) نبوت                              4) یقین

 2- باتدبّر در آیه ی شریفه ی « إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِیفًا » کدام مفهوم مستفاد می گردد؟

1) خداوند همه ی خوبی ها و زیبایی ها را داراست و به همین جهت تنها  اوست که دارنده ی همه ی نام های نیکو است.

2) بهشت جایگاه همه ی خوبی ها و زیبایی ها جاودان و رستگاری بزرگ است پس هدف نهایی قرب و رضوان الهی است.

3) جهان آفرینش آفریده ی خداوند است اگر کسی بخواهد به زیبایی ها دل ببندد بهتر است با سرچشمه ی آن ها یعنی خدا پیوند برقرار کند.

4) خداوند مبدأ و سرچشمه ی خوبی هاست . خوبی های او پایان ناپذیر و جاودانه است و مقصد نهایی عبودیت در راه خداست.

3- نوجوانی حضرت ابراهیم (ع) با یک ................... آغاز شد. 

1) امتحان بزرگ                   2) انتخاب بزرگ                         3) معجزه ی بزرگ                               4) قیام بزرگ

4-  قرآن کریم آیین حضرت ابراهیم (ع)  را .................... می نامند و مقصود از آن ................... است.

1) مسیح – پاک                   2) حنیف –  پاک                          3) حنیف –  حق گرا                            4) مسیح –  حق گرا

5- با توجه به آیه ی شریفه ی « وَحَآجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّی فِی اللّهِ وَقَدْ هَدَانِ وَلاَ أَخَافُ مَا تُشْرِکُونَ بِهِ إِلاَّ أَن یَشَاء رَبِّی شَیْئًا وَسِعَ رَبِّی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمًا أَفَلاَ تَتَذَکَّرُونَ » قوم ابراهیم (ع) درباره ی چه موضوعی با او به ستیزه رخاستند؟

1) خداوند                            2) معاد                                          3) نبوت                                               4)رسالت

6- حضرت ابراهیم (ع) پس از کدام حادثه به مقام « یقین » رسیدند؟

1) مشاهده کردن ملکوت آسمان ها و زمین                                                2) برائت جستن از مشرکین و بت پرستان

3) شکستن بت ها و قرار دادن تبر در دوش بت بزرگ                                 4) پشت سر گذاشتن آزمایشات الهی

7 – آیه ی شریفه ی « إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِیفًا » از زبان کدام پیامبر و درباره ی چه موضوعی است؟

1) پیامبراسلام (ص) -  اعلام بیزاری از شرک به خدا                                   2) حضرت ابراهیم (ع)-  اعلام بیزاری از شرک به خدا

3) حضرت ابراهیم(ع) -  غایت و مقصود بودن خدا                                      4) پیامبر اسلام (ص) –  غایت و مقصود بودن خدا

8- با توجه به کدام ویژگی های ماه ، ستاره و خورشید ، حضرت ابراهیم (ع) آن ها را شایسته ی پرستش نمی دانست؟

1) مخلوق بودن                  2) محدود بودن                          3) ناپایدار بودن                                             4) طبیعی بودن

9- خداوند ملکوت آسمان ها و زمین را به ..................... نشان داد و او به مقام .............................. رسید.

1) حضرت ابراهیم (ع)-  یقین                                             2) حضرت ابراهیم (ع)-   نبوت   

3) پیامبر اسلام (ص) –  یقین                                              4) پیامبر اسلام (ص) -  نبوت

10- این که یک دانشمند با رسیدن به یک حقیقت علمی یا حلّ مسئله ای پیچیده لذت می برد بیانگر این است که :

1) انسان دارای استعدادهای متنوع و گسترده است.                       2) انسان دارای روحیه ای بی نهایت طلب است.

3) انسان میل به خوبی ها و کمالات دارد.                                     4) انسان در محدوده ی خاصی استعداد رشد و کمال دارد.

11- انسان به دلیل برخورداری از کدام ویژگی ،  به دنبال چیزی است که هرگز پایان نمی پذیرد و تمام نمی شود؟

1) قدرت آگاهی                 2) بی نهایت طلبی                       3) قدرت انتخاب                       4) تنوع در کمال

12- کدام عبارت در رابطه با استعدادهای انسان نادرست است؟

1)استعدادهای انسان متنوع و گسترده است.

2) استعدادهای انسان به طور اختیاری و از روی آگاهی شکوفا می شوند.

3) استعدادهای انسان وقتی به سرحد ّی از رشد و کمال رسیدند متوقف می شوند.

4) انسان استعداد رسیدن به کمالات بسیاری را دارد اگرآن ها را شکوفا کند به رستگاری می رسد.

خودرا بیازمایید چهارگزینه ای درس[3]  

1-آیه ی شریفه ی « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا » بیش از هرچیز، کدام واقعیت آدمی را به اثبات می رساند؟

1) اختیار                2) عقل                      3) فطرت                      4) وجدان 

2- از آیه ی شریفه ی « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا » کدام مفهوم مستفاد می شود؟

1) انسان استعداد رسیدن به کمالات بسیاری را دارد اگرآن ها را شکوفا کند به غایت و مقصود و رستگاری می رسد.

2) خداوند راه رسیدن به خوشبختی را به انسان نشان داده است تا خود آن را بشناسد و با اراده ی خود آن را برگزیند.

3)آدمی برای رسیدن به خوبی ها و زیبائی ها ، دارای توانایی ها و قابلیت هایی هست که خداوند به انسان بخشیده است.

4) خداوند ما را هدایت می کند و معیار  انتخاب  هدف های اصیل از غیر آن را مشخص فرموده و نتایج آن را یادآور شده است.

3-  مهم ترین انتخاب هر انسانی که به تمام برنامه های او جهت می دهد،چیست؟

1)انتخاب هدف زندگی                    2) انتخاب همسر                             3) انتخاب دوست               4) انتخاب الگو

4- کدام عبارت در رابطه با استعدادهای انسان صحیح است؟

1) تمام استعدادهای انسان به طور طبیعی رشد می کنند.

2) تمام استعدادهای انسان به طورغریزی شکوفا می شوند.

3) فقط استعدادهای جسمانی انسان به دست خودش رشد می کند.

4) صرف نظر از برخی جنبه های جسمانی او استعدادهایش به اختیار خود رشد می کند.

5- استعداهای گیاهان به طور ................ و استعدادهای حیوانات به نحو ...................... شکوفا می شوند.

1) طبیعی –  غریزی                          2) غریزی –  طبیعی             3) غریزی –  غریزی           4) طبیعی -  طبیعی

6- از آیه ی شریفه ی « کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ » کدام مفهوم مستفاد می شود؟

1) هر کس مسئول تعیین سرنوشت خویش است.                           2) هر کس نفس خود را کسب و پرورش می دهد.

3) هر کس می تواند به کمال و رستگاری برسد.                             4) رستگاری هرکس در گرو خوبی ها و زیبایی هاست.

7-  مهم ترین شرط لازم برای رسیدن به رستگاری کدام است؟

1) عالم بودن                              2) بالغ بودن                          3) مختار بودن                       4) قادربودن

8- دو ویژگی انسان برای شکوفا شدن استعدادهای او کدام اند؟

1) تفکر و تعقل                           2) اختیار و اراده                  3) تفکر و اختیار                  4) فطرت و غریزه

/ 1 نظر / 33 بازدید
علی

سلام لطفا جواب سوال ها را قرار دهید