با سلام خدمت همکاران عزیز دو نمونه سؤال آزمون مربوط به کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) را ادامه مطلب گذاشته ام امیداست بهره ببرید واگر سؤالات دیگری غیر از سؤالات داده شده دارید درقسمت نظرات درج کنید تا درخدمت سایرهمکاران قرار دهم


سوالات آزمون اولین دوره کتابخوانی اندیشه ناب                     به همراه کلید سوالات

یک ) مؤلف کتاب ((مناقب))کیست ؟

۱)      محدث قمی

۲)      محمد بن شهر آشوب

۳)      محقق حلی

۴)      بوعلی سینا

دو ) علت اساسی و ریشه اصلی جذب و دفع انسانها چیست ؟

۱)      سنخیت و تضاد

۲)      نیاز و رفع نیاز

۳)      پرکردن خلأها

۴)      گزینه ۱ و۲

سه ) شعر زیر مصداق چه سنخ انسانی است ؟

چنان با نیک و بد خو کن که بعد از مردنت عرفی    مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند

۱)      جاذبه دارد اما دافعه ندارد

۲)      هم جاذبه دارد و هم دافعه

۳)      دافعه دارد اما جاذبه ندارد

۴)      نه جاذبه دارند ونه دافعه

چهار ) این سخن از کیست و درباره چه کسی است ؟ (( ارید حیاته و یرید قتلی ))

۱)      امام علی (ع) ، طلحه

۲)      امام علی (ع) ،ابن ملجم

۳)      امام حسین (ع)،عمر سعد

۴)      امام حسین (ع)،یزید

پنج ) کدام یک از یاران امام علی (ع) را به جرم حق طلبی به دار کشیدند و دهانش را لجام زدند ؟

۱)      حجربن عدی

۲)      میثم تمار

۳)      عمار یاسر

۴)      محمدبن ابوبکر

شش) ابن سکیت چه کسی بود ؟

۱)      معلم فرزندان متوکل عباسی که به جرم حق گویی ، زبانش را از کامش بیرون کشیدند .

۲)      از یاران امام حسین (ع) که در صحرای کربلا در رکاب آن حضرت به شهادت رسید .

۳)      از اصحاب خاص امام علی (ع) که در زمان معاویه به جرم دفاع از ولایت تبعید و سپس شهید گردید .

۴)      از یاران امام صادق (ع) که تمام عمر خود را صرف علم اندوزی کرد.

هفت ) کدام یک از متفکران معاصر معتقد است که علی (ع) از شخصیتهایی است که درعصر پیش از عصر خود به دنیا آمده اند.

۱)      عبد۱تاح عبدالمقصود

۲)      اقبال لاهوری

۳)      جبران خلیل جبران

۴)      شهید مطهری

هشت ) امام علی (ع) فرمودند : اگر همه دنیا را بر سر --------بریزم که مرا دوست بدارد ، هرگز مرا دوست نخواهد داشت .

۱)      منافق

۲)      کافر

۳)      مشرک

۴)      دشمن

نه ) مبارزه با خود پرستی یعنی مبارزه با ---------

۱)      محدودیت خود

۲)      محدوده خود

۳)      افکار و تمایلات خود

۴)      حب ذات

ده ) مؤلف کتاب ((زناشویی و اخلاق )) کیست ؟

۱)      ویلیام جیمز

۲)      بو علی

۳)      طه حسین

۴)      برتراند راسل

یازده ) عشقهای مجازی وقتی مفید و سودمند واقع می شوند که :

۱)      به فراموشی سپرده شوند .

۲)      با آنها سرسختانه مبارزه شود .

۳)      با تقوا و عفاف توأم گردند .

۴)      با محبت همراه باشد.

دوازده ) عشق مانند ----- قابل تجویز و توصیه نیست .

۱)      محرومیت

۲)      مصیبت

۳)      مشقت

۴)       مصونیت

سیزده ) در این آیه ، چه نوع محبتی بیان شده است ؟ (( والذین آمنوا اشد حبا لله ))

۱)      محبت خدا به مومنان

۲)      محبت مومنان به یکدیگر در راه خدا

۳)      محبت مومنان به خدا

۴)      محبت به غیر خدا

چهارده ) در این آیه ، چه نوع محبتی بیان شده است ؟ (( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ))

۱)      محبت خدا به مومنان مطیع پروردگار

۲)      محبت متقابل خدا و مومنان

۳)      محبت مومنان به پیامبر خدا

۴)      محبت مومنان به یکدیگر

پانزده ) مطابق روایات روح و جوهر دین چیست ؟

۱)      خشم در راه خدا

۲)      تقوا

۳)      محبت

۴)      نماز

شانزده ) این سخن از کیست ؟ (( به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست بدارد ، خداوند آن را با ما محشور می کند . ))

۱)      امام باقر (ع)

۲)      امام صادق (ع)

۳)      پیامبر اکرم (ص)

۴)      امام علی(ع)

هفده ) این سخن از کیست ، مخاطب آن چه کسی است و مضمون آن چیست ؟

واشعرقلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم والطف بهم

۱)      امام علی (ع) ، محمد بن حنفیه ، مصاحبت نیکان

۲)      امام علی (ع)، مالک اشتر ، مراقبت از حریم دل

۳)      امام علی (ع) ، مالک اشتر ، رفتار محبت آمیز با مردم

۴)       امام علی (ع) ، محمد بن حنفیه ، ملاطفت با مردم

هجده ) مضمون این عبارت چیست ؟ (( این عشق است که عاشق را مشاکل با معشوق قرار می دهد ))

۱)      عاشق در راه عشق نسبت به معشوق خود با مشکلات روبرو می شود .

۲)      عشق باعث می شود که عاشق مشکلات را تحمل کند .

۳)      عاشق می کوشد تا خود را به شکل معشوق در آورد .

۴)      عشق،عاشق را روبروی معشوق قرار می دهد.

نوزده ) گوینده این سخن کیست ؟ (( این عشق است که نفس را نرم و پرشوق و وجد قرار می دهد ))

۱)      بوعلی سینا

۲)      خواجه نصیرالدین طوسی

۳)      استاد شهید مطهری

۴)      علامه طباطبایی

بیست ) کدام گزینه درست نیست ؟

۱)      اثر سوء عشق این است که آدمی را کودن می کند .

۲)      هر کسی را عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال .

۳)      آنجا که محبت پرتو افکند ، عیب را هنر می بیند و خار را گل و یاسمن .

۴)      میزان عشق تابع میزان استعداد و مایه عاشق است.

بیست و یک ) مشرب سقراطی برای اصلاح اخلاق چه راهی را پیشنهاد می کند ؟

۱)      استفاده از عقل و تدبیر

۲)      راه محبت و ارادت

۳)      بهره برداری از عقل و عشق

۴)      ریاضت

بیست و دو ) تفاوت مکتب انبیاء و مکتب فلاسفه چیست ؟

۱)      هر دو به یک مقصد راه می برند و تفاوتی ندارند .

۲)      مکتب انبیا از وحی بهره میگیرند ولی مکتب فلاسفه از عقل.

۳)      مکتب فلاسفه عقل آدمی را مخاطب قرار می دهد و مکتب انبیاء دل او را .

۴)      شاگردان مکتب فلاسفه فقط متعلم هستند و شاگردان مکتب انبیاء محب و عاشق

بیست و سه ) گوینده این سخن کیست ؟ (( یا رسول الله ! وقتی که آب را چشیدم ، دریغم آمد که قبل از دوستم رسول الله از آن بنوشم .))

۱)      عمار یاسر

۲)      ابوذر غفاری

۳)      سلمان فارسی

۴)      امام علی(ع)

بیست و چهار ) قریش ، مسلمانان را در دوران مکه چه می نامیدند و چرا ؟

۱)      موحدین می نامیدند ، چون مسلمانان به خدای واحد اعتیاد داشتند .

۲)      مسلمین می نامیدند ، چون مسلمانان تسلیم فرامین پیامبر بودند .

۳)      صباه می نامیدند چون مسلمانان ، شیفتگان و دلدادگان رسول اکرم (ص ) بودند .

۴)      صابرین می نامیدند چون در مصیبت ها و سختی ها صبور بودند.

بیست و پنج ) قرآن کریم اجر رسالت پیامبر (ص) را از مردم ، چه چیزی می داند ؟

۱)      دوستی پیامبر

۲)      دوستی خدا

۳)      دوستی خویشاوندان پیامبر

۴)      هیچ کدام

بیست و شش ) این سخن از کیست ؟ ((دوستی علی ایمان است و دشمنی وی نفاق .))

۱)      جرج جرداق

۲)      حجربن عدی

۳)      سیوطی

۴)      پیامبر اکرم (ص)

بیست و هفت ) بانوی فداکاری که در مقابل معاویه در مناقب علی (ع) سخن گفت ، چه کسی بود؟

۱)      زینب بنت حجش

۲)      سوده همدانی

۳)      اسماء بنت عمیس

۴)      فاطمه بنت نبی

بیست و هشت ) گوینده این سخن در مدح علی (ع) کیست ؟ ((به خدا سوگند که زندگیت کلید خیر بود و قفل شر ، و مرگت کلید هر شری است و قفل هر خیری .))

۱)      عاصم بن ثابت

۲)      جبران خلیل جبران

۳)      صعصعه بن صوحان

۴)      سوده همدانی

بیست و نه ) در کدام دوره از دوره های حیات امام علی (ع) جاذبه و دافعه آن حضرت تجلی بیشتری داشت ؟

۱)      خلافت

۲)      پس از رحلت رسول اکرم (ص) تا خلافت

۳)      بعد از کشته شدن عثمان تا خلافت

۴)      قبل از رحلت پیامبر

سی ) در جریان ممانعت علی (ع) از تقسیم حله ها در میان لشکریان  چه خصلتی از خصائل امیر المومنین بروز و ظهور یافت ؟

۱)      در راه خدا ملاحظه کسی را نکردن

۲)      رحمت و شفقت

۳)      استقامت و پایداری

۴)      شجاعت

سی و یک ) تربت پاک امام علی (ع) توسط چه کسی اعلان گردید ؟

۱)      امام سجاد (ع)

۲)      امام صادق (ع)

۳)      امام هادی (ع)

۴)      امام حسن(ع)

سی دو ) ناکثین ، قاسطین ، مارقین به ترتیب چه کسانی بودند ؟

۱)      خوارج ، اصحاب صفین ، اصحاب جمل

۲)      اصحاب صفین ، اصحاب نهروان ، اصحاب جمل

۳)      اصحاب جمل ، اصحاب صفین ، اصحاب نهروان

۴)      اصحاب جمل ، اصحاب نهروان ،اصحاب صفین

سی و سه ) روحیه مارقین چگونه بود ؟

۱)      طرفدار تبعیض و بی عدالتی بودند .

۲)      اهل سیاست بازی و تقلب و نفاق بودند .

۳)      خشکه مقدس و جاهل بودند .

۴)      پول پرست و طماع

سی و چهار) ((تترس کفار به مسلمین )) به چه معناست ؟

۱)      کفار از ترس مجاهدان مسلمان ، تسلیم جبهه حق می شوند .

۲)      مسلمانان در دل کفار رعب و ترس می اندازند .

۳)      ترس مسلمانان از کفار در شرایط سستی ایمان

۴)      کفار عده ای از اسرای مسلمان را در خط مقدم جبهه ، سپر خویش قرار می دهند .

سی و پنج ) علی (ع) چه کسانی را به عنوان (( حکم )) پیشنهاد فرموند ؟

۱)      ابن عباس و محمد بن حنفیه

۲)      ابن عباس و مالک اشتر

۳)      مالک اشتر و ابوموسی اشعری

۴)      ابن عباس و ابوموسی اشعری

سی و شش ) خوارج در خصوص اصل ((امر به معروف و نهی از منکر )) چه اعتقادی داشتند ؟

۱)      این اصل مشروط به شرایطی است .

۲)      این دستور الهی باید در همه جا بدون استثناء و بدون هیچ قید و شرطی انجام گیرد .

۳)      از جمله شرایط اجرای این اصل ، احتمال تأثیر است .

۴)      اعتقادی نداشتند.

سی و هفت ) نظر اهل تسنن درباره صحابه پیامبر چسیت ؟

۱)      اکثر آنها عادل بوده اند

۲)      صحابه بودن موجب نمی شود که همه آنها را از گناه و خطا بری بدانیم .

۳)      افرادی گاها ترسو بودند.

۴)      همه عادل و درستکار بوده اند .

سی و هشت ) مضمون این کلام مولا امیر المومنین (ع) چیست ؟ (( اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله. ))

۱)      اهل حق و باطل در جریان عمل شناخته می شوند .

۲)      اهل حق و باطل هیچ گاه به درستی شناخته نمی شوند .

۳)      حق و باطل باید مقیاس شخصیتها باشند .

۴)      شناخت حق و باطل کار اهل معرفت است.

سی و نه ) رفتار امام علی (ع) با خوارج تا زمانی که دست به شمشیر نبردند چگونه بود ؟

۱)      فقط سهمیه آنان را از بیت المال قطع کرد .

۲)      به آنها همچون سایر افراد می نگریست .

۳)      اجازه اظهار عقیده به آنان نمی داد .

۴)      با آنها معاشرت نمی کرد.

چهل ) دو طبقه ای که علی (ع) آنها را دفع کرد عبارتند از :

۱)      منافقان احمق و زاهدان زیرک

۲)      سیاست پیشگان و ثروتمندان

۳)      منافقان زیرک و زاهدان احمق

۴)      هیچکدام

چهل و یک)سخت ترین گناهان، گناهی است که:

۱) گناهکار، آن را آسان و ناچیز پندارد

۲) گناهکار، از انجام آن خشنود شود.

۳) گناهکار، زشتی آن را در نظر بقیه از بین ببرد.

۴) گناهکار، به آن افتخار کند.

چهل و دو)قرآن، پس از آن که علت گرایش مردم به پیامبر را بیان می کند، به پیامبر چه دستوری می دهد؟

۱) برایشان استغفار کن، به آنان مهر بورز و با آنان مشورت نما

۲) ببخششان و با آنان با ملاطفت رفتار کن و با آنان مشورت نما

۳) برایشان استغفار کن، به آنان مهر بورز و آنان را به محبت سفارش نما

۴) ببخششان و برایشان استغفار کن و با آنان مشورت نما

چهل و سه)علی(ع) از آن نظر محبوب است که:

۱)      همۀ فضایل انسانی را دارد

۲)      پیوند الهی دارد.

۳)      دارای جاذبه و دافعه قوی است

۴)      نمونه عالی انسانیت است.

چهل و چهار)علی(ع) در دوران خلافتش، سه دسته را از خود طرد کرد . نام کدام دسته، درست ذکر شده است؟

۱)      قاسطین: خوارج

۲)      مارقین: اصحاب نهروان

۳)       ناکثین: اصحاب صفین

۴)        قاسطین: اصحاب جمل

چهل و پنج)کدام گزینه صحیح است؟

۱)       روح ناکثین، روح سیاست و تقلب و نفاق بود.

۲)       مارقین از لحاظ روحیه، پول پرست بودند.

۳)       روح قاسطین، روح عصبیتهای ناروا بود.

۴)       ناکثین از لحاظ روحیه، صاحبان مطامع و طرفدار تبعیض بودند 

 

شماره پرسش

شماره پاسخ

شماره پرسش

شماره پاسخ

شماره پرسش

شماره پاسخ

پاسخ شماره ۱

۲

پاسخ شماره ۱۶

۱

پاسخ شماره ۳۱

۲

پاسخ شماره ۲

۴

پاسخ شماره ۱۷

۳

پاسخ شماره ۳۲

۳

پاسخ شماره ۳

۱

پاسخ شماره ۱۸

۳

پاسخ شماره ۳۳

۳

پاسخ شماره ۴

۲

پاسخ شماره ۱۹

۲

پاسخ شماره ۳۴

۴

پاسخ شماره ۵

۲

پاسخ شماره ۲۰

۱

پاسخ شماره ۳۵

۲

پاسخ شماره ۶

۱

پاسخ شماره ۲۱

۱

پاسخ شماره ۳۶

۲

پاسخ شماره ۷

۳

پاسخ شماره ۲۲

۴

پاسخ شماره ۳۷

۴

پاسخ شماره ۸

۱

پاسخ شماره ۲۳

۲

پاسخ شماره ۳۸

۳

پاسخ شماره ۹

۱

پاسخ شماره ۲۴

۳

پاسخ شماره ۳۹

۲

پاسخ شماره ۱۰

۴

پاسخ شماره ۲۵

۳

پاسخ شماره ۴۰

۳

پاسخ شماره ۱۱

۳

پاسخ شماره ۲۶

۳

پاسخ شماره ۴۱

۱

پاسخ شماره ۱۲

۲

پاسخ شماره ۲۷

۲

پاسخ شماره ۴۲

۴

پاسخ شماره ۱۳

۳

پاسخ شماره ۲۸

۳

پاسخ شماره ۴۳

۲

پاسخ شماره ۱۴

۱

پاسخ شماره ۲۹

۱

پاسخ شماره ۴۴

۲

پاسخ شماره ۱۵

۳

پاسخ شماره ۳۰

۱

پاسخ شماره ۴۵

۴

 

نمونه سوالات کتاب جاذبه و دافعه علی (ع)                                     از شهید مطهری

ده ) مؤلف کتاب ((زناشویی و اخلاق )) کیست ؟

A)     ویلیام جیمز

B)     برتراند راسل

C)     طه حسین

یازده ) عشقهای مجازی وقتی مفید و سودمند واقع می شوند که :

A)     به فراموشی سپرده شوند .

B)     با آنها سرسختانه مبارزه شود .

C)     با تقوا و عفاف توأم گردند .

دوازده ) عشق مانند ----- قابل تجویز و توصیه نیست .

A)     محرومیت

B)     مصیبت

C)     مشقت

سیزده ) در این آیه ، چه نوع محبتی بیان شده است ؟ (( والذین آمنوا اشد حبا لله ))

A)     محبت خدا به مومنان

B)     محبت مومنان به یکدیگر در راه خدا

C)     محبت مومنان به خدا

چهارده ) در این آیه ، چه نوع محبتی بیان شده است ؟ (( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ))

A)     محبت خدا به مومنان مطیع پروردگار

B)     محبت متقابل خدا و مومنان

C)     محبت مومنان به پیامبر خدا

پانزده ) مطابق روایات روح و جوهر دین چیست ؟

A)     خشم در راه خدا

B)     تقوا

C)     محبت

شانزده ) این سخن از کیست ؟ (( به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست بدارد ، خداوند آن را با ما محشور می کند . ))

A)     امام باقر (ع)

B)     امام صادق (ع)

C)     پیامبر اکرم (ص)

هفده ) این سخن از کیست ، مخاطب آن چه کسی است و مضمون آن چیست ؟

واشعرقلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم والطف بهم

A)     امام علی (ع) ، محمد بن حنفیه ، مصاحبت نیکان

B)     امام علی (ع)، مالک اشتر ، مراقبت از حریم دل

C)     امام علی (ع) ، مالک اشتر ، رفتار محبت آمیز با مردم

هجده ) مضمون این عبارت چیست ؟ (( این عشق است که عاشق را مشاکل با معشوق قرار می دهد ))

A)     عاشق در راه عشق نسبت به معشوق خود با مشکلات روبرو می شود .

B)     عشق باعث می شود که عاشق مشکلات را تحمل کند .

C)     عاشق می کوشد تا خود را به شکل معشوق در آورد .

نوزده ) گوینده این سخن کیست ؟ (( این عشق است که نفس را نرم و پرشوق و وجد قرار می دهد ))

A)     بوعلی سینا

B)     خواجه نصیرالدین طوسی

C)     استاد شهید مطهری

بیست ) کدام گزینه درست نیست ؟

A)     اثر سوء عشق این است که آدمی را کودن می کند .

B)     هر کسی را عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال .

C)     آنجا که محبت پرتو افکند ، عیب را هنر می بیند و خار را گل و یاسمن .

بیست و یک ) مشرب سقراطی برای اصلاح اخلاق چه راهی را پیشنهاد می کند ؟

A)     استفاده از عقل و تدبیر

B)     را محبت و ارادت

C)     بهره برداری از عقل و عشق

بیست و دو ) تفاوت مکتب انبیاء و مکتب فلاسفه چیست ؟

A)     هر دو به یک مقصد راه می برند و تفاوتی ندارند .

B)     شاگردان مکتب فلاسفه فقط متعلم هستند و شاگردان مکتب انبیاء محب و عاشق .

C)     مکتب فلاسفه عقل آدمی را مخاطب قرار می دهد و مکتب انبیاء دل او را .

بیست و سه ) گوینده این سخن کیست ؟ (( یا رسول الله ! وقتی که آب را چشیدم ، دریغم آمد که قبل از دوستم رسول الله از آن بنوشم .))

A)     عمار یاسر

B)     ابوذر غفاری

C)     سلمان فارسی

بیست و چهار ) قریش ، مسلمانان را در دوران مکه چه می نامیدند و چرا ؟

A)     موحدین می نامیدند ، چون مسلمانان به خدای واحد اعتیاد داشتند .

B)     مسلمین می نامیدند ، چون مسلمانان تسلیم فرامین پیامبر بودند .

C)     صباه می نامیدند چون مسلمانان ، شیفتگان و دلدادگان رسول اکرم (ص ) بودند .

بیست و پنج ) قرآن کریم اجر رسالت پیامبر (ص) را از مردم ، چه چیزی می داند ؟

A)     دوستی پیامبر

B)     دوستی خدا

C)     دوستی خویشاوندان پیامبر

بیست و شش ) این سخن از کیست ؟ ((دوستی علی ایمان است و دشمنی وی نفاق .))

A)     پیامبر اکرم (ص)

B)     جرج جرداق

C)     حجربن عدی

بیست و هفت ) بانوی فداکاری که در مقابل معاویه در مناقب علی (ع) سخن گفت ، چه کسی بود؟

A)     زینب بنت حجش

B)     سوده همدانی

C)     اسماء بنت عمیس

بیست و هشت ) گوینده این سخن در مدح علی (ع) کیست ؟ ((به ادا سوگند که زندگیت کلید خیر بود و قفل شر ، و مرگت کلید هر شری است و قفل هر خیری .))

A)     عاصم بن ثابت

B)     جبران خلیل جبران

C)     صعصعه بن صوحان

بیست و نه ) در کدام دوره از دوره های حیات امام علی (ع) جاذبه و دافعه آن حضرت تجلی بیشتری داشت ؟

A)     خلافت

B)     پس از رحلت رسول اکرم (ص) تا خلافت

C)     بعد از کشته شدن عثمان تا خلافت

سی ) در جریان ممانعت علی (ع) از تقسیم حله ها در میان لشکریان ] چه خصلتی از خصائل امیر المومنین بروز و ظهور یافت ؟

A)     در راه خدا ملاحظه کسی را نکردن

B)     رحمت و شفقت

C)     استقامت و پایداری

سی و یک ) تربت پاک امام علی (ع) توسط چه کسی اعلان گردید ؟

A)     امام سجاد (ع)

B)     امام صادق (ع)

C)     امام هادی (ع)

سی دو ) ناکثین ، قاسطین ، مارقین به ترتیب چه کسانی بودند ؟

A)     خوارج ، اصحاب صفین ، اصحاب جمل

B)     اصحاب صفین ، اصحاب نهروان ، اصحاب جمل

C)     اصحاب جمل ، اصحاب صفین ، اصحاب نهروان

سی و سه ) روحیه مارقین چگونه بود ؟

A)     طرفدار تبعیض و بی عدالتی بودند .

B)     اهل سیاست بازی و تقلب و نفاق بودند .

C)     خشکه مقدس و جاهل بودند .

سی و چهار) ((ترس کفار به مسلمین )) به چه معناست ؟

A)     کفار عده ای از اسرای مسلمان را در خط مقدم جبهه ، سپر خویش قرار می دهند .

B)     کفار از ترس مجاهدان مسلمان ، تسلیم جبهه حق می شوند .

C)     مسلمانان در دل کفار رعب و ترس می اندازند .

سی و پنج ) علی (ع) چه کسانی را به عنوان (( حکم )) پیشنهاد فرموند ؟

A)     ابن عباس و محمد بن حنفیه

B)     ابن عباس و مالک اشتر

C)     مالک اشتر و ابوموسی اشعری

سی و شش ) خوارج در خصوص اصل ((امر به معروف و نهی از منکر )) چه اعتقادی داشتند ؟

A)     این اصل مشروط به شرایطی است .

B)     این دستور الهی باید در همه جا بدون استثناء و بدون هیچ قید و شرطی انجام گیرد .

C)     از جمله شرایط اجرای این اصل ، احتمال تأثیر است .

سی و هفت ) نظر اهل تسنن درباره صحابه پیامبر چسیت ؟

A)     همه عادل و درستکار بوده اند .

B)     اکثر آنها عادل بوده اند

C)     صحابه بودن موجب نمی شود که همه آنها را از گناه و خطا بری بدانیم .

سی و هشت ) مضمون این کلام مولا امیر المومنین (ع) چیست ؟ (( اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله. ))

A)     اهل حق و باطل در جریان عمل شناخته می شوند .

B)     اهل حق و باطل هیچ گاه به درستی شناخته نمی شوند .

C)     حق و باطل باید مقیاس شخصیتها باشند .

سی و نه ) رفتار امام علی (ع) با خوارج تا زمانی که دست به شمشیر نبردند چگونه بود ؟

A)     فقط سهمیه آنان را از بیت المال قطع کرد .

B)     به آنها همچون سایر افراد می نگریست .

C)     اجازه اظهار عقیده به آنان نمی داد .

چهل ) دو طبقه ای که علی (ع) آنها را دفع کرد عبارتند از :

A)     منافقان احمق و زاهدان زیرک

B)     سیاست پیشگان و ثروتمندان

C)     منافقان زیرک و زاهدان احمق



تاريخ : ۱۳٩٤/٤/٦ | ۳:٤٧ ‎ق.ظ | نویسنده : ابوبکرعبداله نژاد | نظرات ()